vrijdag 3 juni 2011

Schaduwprijs gewonnen!

Afgelopen dinsdagavond 31 mei was de bekendmaking van de winnaars van de Gouden Strop en de Schaduwprijs. Caleidoscoop stond wel op de longlist van de Strop, maar was helaas niet doorgegaan naar de shortlist. Wel kwam mijn boek op de shortlist van de Schaduwprijs, samen met Nickname van Ingrid Oonincx en Penoza van Pieter Bart Korthuis.
Het was heel spannend om daar vooraan op de eerste rij te zitten. Maar uiteindelijk werd eerst de winnaar van de Schaduwprijs bekend gemaakt en tot mijn grote verrassing was dat mijn Caleidoscoop!
Ik ben er geweldig blij mee, niet alleen met de geldprijs, maar ook met de zeefdruk van Dick Bruna, waarop De Schaduw staat afgebeeld, de legendarische hoofdpersoon uit de boeken van Havank.

Tot slot het juryrapport, waarvan ik bijna naast mijn schoenen liep:

Juryleden:
Bram Dehouck
Daniëlle Hermans
Loes den Hollander
Jürgen Joosten
Wendela de Vos

Winnaar: Linda Jansma - Caleidoscoop

De jury koos dit jaar voor een boek waarin de hoofdpersoon zichzelf keihard tegenkomt in een keiharde wereld. Het is een verhaal dat stilistisch nergens inzakt, met een goed gedoseerde spanning, een mooie perspectiefwissel, uitstekende dialogen en een doordachte verhaallijn die niet alleen duidelijk te volgen maar ook invoelbaar is. De auteur laat ons meeleven met de personages en hun liefde en leven. Het boek boeit op elke bladzijde en is een absolute pageturner.

Jansma schrijft in een heldere taal, met sterke dialogen en realistische situaties, geplaatst tegen de achtergrond van de wereld van de misdaad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten